Kategorie: Wszystkie | Królowa Mieczy | wróżba
RSS
niedziela, 15 kwietnia 2018

Ten wpis nie będzie zawierał znaczeń kart a inne spojrzenie na Rycerzy. Dla niektórych będzie to nowością, a dla innych starym odgrzewanym kotletem. Dla mnie nie jest to absolutnie istotne. Ważne jest to, aby zejść ze schematycznej ścieżki opisu kart.

 Kim są rycerze? Z kim kojarzą się intuicyjnie, instynktownie, bez namysłu? Oczywiście z mężczyznami zakutanymi od stóp do głów w zbroje, z kopią w ręku i wyprawami krzyżowymi. Ale rycerze wywodzą się od wojów (akurat w Polsce), którzy w zamian za nadaną ziemię przez seniora, majątek (raczej zdobycz wojenną) i tytuł mieli obowiązek do służenia mu, toczyć bitwy i wojny z nim i dla niego. Na przestrzeni wieków stan rycerski ewoluował i stał się stanem szlacheckim. Mówiąc „rycerz” ma się również przed oczami Konia. Koń jest bardzo ważny i jest nieodłącznym partnerem rycerza, tworzy z nim symbiozę. Szczególnie widoczny jest ten fakt, gdy wróci się pamięcią do czasów Ludwika XIII i powieści Dumasa „Trzej muszkieterowie”. Bo kimże oni byli? Ano rycerzami na koniach tylko z późniejszej niż średniowiecze epoki (renesans). Czym głównie zajmowali się muszkieterowie? Ogólnie rzecz biorąc mogę powiedzieć, że bronieniem honoru Anny Austriaczki (żony Ludwika XIII) i dostarczaniem wiadomości. Wyobraźcie sobie (lub przypomnijcie) jak taki rycerz pędziwiatr kursuje między Francją i Anglią z wiadomościami od i dla Anny Austriaczki.

I w taki sposób na obrazkach w tarocie są przedstawieni rycerze: nowożytnie, na koniach, bez zbroi za to niosący istotne dla swojego żywiołu wiadomości. Mówię o klasycznej talii Waita.

 Zakładam, że żywioły w tarocie są znane. Jeśli nie to krótko dla przypomnienia:

  • KIJE, BUŁAWY, RÓŻDŻKI – ogień czyli działanie, inicjatywa, ekspansja, wyrażanie JA

  • PUCHARY, KUBKI, KIELICHY – woda czyli emocje, relacje, uczucia, wyrażanie wnętrza

  • DENARY, MONETY, DYSKI – ziemia czyli materia, finanse, praca, wyrażanie zasobów

  • MIECZE – powietrze czyli myśli, intelekt, wyrażanie idei

 W magii żywiołom odpowiadają kierunki geograficzne:

  • ogień – południe

  • woda – zachód

  • ziemia – północ

  • powietrze – wschód

Ogień jest ojcem, woda jest matką, dzięki nim powstały ziemia i powietrze.

 Wg Jóźwiaka tarotowym rycerzom odpowiadają znakom kardynalnym w astrologii ( Baran, Rak, Waga, Koziorożec) a ściślej punktom pięciokrotnym, które leżą w 18 stopniach znaków zodiaków kardynalnych. Czyli oznacza to, że:

  • Rycerz Kijów to 0 st. Barana do 18 st. Koziorożca; pierwszy dzień Słońca w znaku Barana do kwintylu (1/5 na kole astrologicznym) do 18-go dnia Słońca w znaku Koziorożca – źródło żywiołu ognia

  • Rycerz Pucharów to 0 st. Raka do 18 st. Barana; pierwszy dzień Słońca w znaku Raka do kwintylu 18go dnia Słońca w znaku Barana – źródło żywiołu wody

  • Rycerz Mieczy to 0 st. Wagi do 18go stopnia Raka; pierwszy dzień Słońca w Wadze do kwintylu 18go dnia Słońca w znaku Raka; źródło żywiołu powietrza

  • Rycerz Monet to 0st. Koziorożca do 18 st. Wagi; pierwszy dzień Słońca w Koziorożcu do kwintylu 18go dnia Słońca w znaku Wagi; źródło żywiołu ziemi

 Dlaczego przytaczam tą systematykę? Aby uświadomić wam i sobie, że każdy z rycerzy oprócz dominującego żywiołu (0st w znaku kardynalnym) „podszyty” czy też uzupełniany jest przez inny żywioł w 18 st innego znaku kardynalnego. Co to oznacza w praktyce? Ni mniej ni więcej a motywację do zainteresowania się astrologią choć na początek wystarczy przyswoić sobie główne cechy znaków zodiaku i domy astrologiczne. Można precyzyjniej określić sposób działania rycerza i w zależności od kart w rozkładzie prognozować w którą stronę podąży.

Teraz uwaga jeśli chodzi o określanie czasu na tej podstawie: może się sprawdzić lub nie sprawdzić. Jak zawsze zależy to od indywidualnego porozumienia ze swoją talią. Wiadomo, że warto wziąć pod uwagę 0 st. w znaku kardynalnym i określić porę roku choć konkretnego przedziału czasowego nie da rady.

Poza tym Jóźwiak przyrównuje Rycerzy do ascendentu na kole astrologicznym. Ascendent jest naszym JA uzewnętrznionym czyli jak postrzegani jesteśmy na zewnątrz, nasz wygląd, zachowanie, osobowość, w jaki sposób postępujemy w relacjach / kontaktach międzyludzkich itp. Doskonale wpisuje się to w charakter rycerzy w tarocie, bo przecież są oni m.in. pośrednikami, ale też wyrażają swoją wolę zgodnie z żywiołem, który reprezentują. Jóźwiak twierdzi, ze pośrednikami są królowe a nie rycerze. Można to też wziąć pod uwagę, bo stara tarotowa prawda brzmi: nie dogmat książkowy a praktyka ważniejsza. Ta wiedza może również ułatwić interpretację rycerzy w rozkładach.

 Z rozmysłem nie piszę o przyporządkowaniu rycerzy u Crowleya, ponieważ ma on inne koncepcje, które akurat u mnie absolutnie się nie sprawdzają jeśli chodzi o rycerzy. Jeśli ktoś chce się zapoznać z crowleyowskim punktem widzenia, to znajdzie na pewno literaturę.

 Warto też pamiętać, ze rycerze nie tylko odzwierciedlają typy ludzkie czy ludzi. To może być atmosfera wokół pytającego, wydarzenie niezależne od niego (np. Rycerz Mieczy – spięcie elektryczne), zjawisko atmosferyczne (np. Rycerz Mieczy – piorun lub Rycerz Pucharów – wylanie rzeki).

Nagromadzenie kart dworskich w rozkładzie stwarza problemy. Najważniejsze jest wtedy zwrócić uwagę na: płcie, kto jest starszy „stopniem”, przyda się również określić czyja twarz jest do kogo zwrócona (lub plecy). Nie należy się spieszyć w interpretacji jeśli widzimy nicość. Powoli da się rozsupłać ten węzeł gordyjski.

 Wiedząc to wszystko oraz więcej z waszego własnego doświadczenia i praktyki życzę wam rozszerzenia horyzontów interpretacyjnych.



O autorze